כל עיר והסוד שלה

אוהבים סיפורים מיסטיים כמו שאנחנו אוהבים אותם? קצת סיפורי עם, אגדות אורבניות, דברים שאין להם שום הסבר הגיוני? אנחנו בטוחים שזה מסקרן אותכם, בדיוק כפי שזה מסקרן אותנו.

כולנו ממש אוהבים לנסוע לחו"ל ולשמוע ממדריך הטיולים שלנו דברים מהסוג הזה, סיפורים שמתבלים את החוויה, אז למה שלא נעשה אותו הדבר בזמן שאנחנו מטיילים בארץ? החלטנו להכין לכם כתבה קטנה, שתכיר לכם כמה סיפורים אמינים יותר ואמינים פחות, מכל מיני מקומות בארץ. מתרגשים? גם אנחנו. ובשביל להחליט לאן בדיוק כדאי לכם לנסוע הפעם ואיזה אגדה אורבנית מרתקת מחכה לכם כשתגיעו, כדאי שתחפשו איזה אתר ממש מעניין על ישראל, בשביל ההשראה.

 

 ירושלים – כל דלת שנייה מסתירה סוד

אגדה אורבנית מספר 1

אגדה אורבנית המפורסמת ביותר בירושלים, היא הסיפור על בניין כלל. הוא נבנה בשנות ה – 70 והיה אמור להיות בין הקניונים הראשונים בארץ. אחד כזה, שהמסחר והבילויים בו, לא פוסקים אף פעם. אך משהו לא הלך כמתוכנן. הבניין, אפור הן כלפי חוץ והן כלפי פנים, אחד שתמיד יש צל ורוח סביבו, מרגיש כמקום, ששום דבר טוב לא יכל לצאת ממנו. הוא לא הצליח להתרומם לא רק לגבהים שניבאו לו, אלא אפילו לא הגיע למעמד של קניון שכונתי אי שם במעלה אדומים.

הסיבה, לפי האגדה, היא שבזמן הבנייה, אנשי עולם תחתון ירושלמיים של אותה התקופה, קברו שני קורבנות בתוך הבטון, ביסודות הבניין (מאוד איטלקי מצידם). הבניין קולל, שכן איזה בניין יחווה הצלחה אם אלה הם היסודות שלו.

ואכן, מעטים העסקים שפתוחים בו וגם אחרי שיפוץ שהוא עבר בפנים, עדיין מרגיש, כאילו מדובר בבניין שקפא בזמן.

 

אגדה אורבנית מספר 2

הפעם, אנחנו מביאים לכם אגדה עם עומק היסטורי רציני יותר מהקודמת. בניין של לשכת הבריאות הירושלמית רדוף ומקולל. או לפחות זה מה שהסיפור רוצה שנאמין בו. למה? לפני שנים רבות, חיה לה משפחה ערבית עמידה, שלה היה בן. הוא עמד להתחתן עם בחירת ליבו ובניין הלשכה היה אמור להיות הבית שבו יגורו. אנחנו לא יודעים מה הסיבה, אך בבוקר חתונתו, החתן, איך לומר בעדינות, לא התעורר (כנראה ההתרגשות גברה עליו).

משפחתו של החתן, שכנראה לא הייתה מאה בשום צורה, החליטה שאין שום סיבה לעצור את ההכנות לחתונה (תכלס, למה לעצור הכל בגלל עניין כה פעוט שהחתן כבר לא איתנו) והמשיכה עם הכל. כנראה הם לא האמינו ביכולות שכליות של כלתו.

הלבישו את החתן, הושיבו אותו על הכיסא והכלה שלו, לבושה בשמלת כלה באה לקראתו. איכשהו, בצורה בלתי מוסברת, היא אכן לא הבחינה שהוא מת (אולי כי לא הרבה לדבר גם בחייו) ונישאה לו. שנייה אחרי שתם טקס החתונה, אמו של החתן קרעה את בגדיה והחל טקס אחר – טקס קבורה הפעם. זה מה שקורה כאשר מנסים לחסוך ולעשות שני אירועים במחיר של אירוע אחד. ומאז, אומרים שהבית שבו שוכנת הלשכה מקולל. שזה קצת אירוני, לאור העובדה שכל מי שנוסע לחו"ל, אמור להגיע לעשות חיסונים שם. טוב, אלה כבר לא מפחדים מכלום.

 

 אזור תל אביב והסודות שלו

אגדה אורבנית מספר 1

אגדה אורבנית מאומתת לחלוטין (ולא לקורונה כמתבקש בימינו, תודה לאל), מספרת לנו על שטח גדול בגן מאיר, שנועד לשמש מקום קבורה המוני. למה? הכל קשור למלחמת ששת הימים ולזה, שלמדינה לא הייתה שום אופטימיות בנוגע לתוצאותיה.

 

אגדה אורבנית מספר 2

מגדל השלום מספר לנו סיפור קטן נוסף, שטוען שמתחתיו נמצא שטח גדול, עם הכנה לרכבת תחתית סודית. בסופו של דבר, התכנון ננטש והמקום, לפי השמועות הפך להיות רדוף רוחות. כי למי, חוץ מרוחות רפאים יש בכלל זמן לחכות לרכבת בימינו.

 

 אזור הצפון והסודות שלו

האזור מספק לנו סיפורים מעטים, דוגמת סיפור קטן על בית כנסת בצפת, שבשנת 1948 (שנה חמה לאגדות אורבניות, מתברר), ספג רסיס של פגז, שחדר לבית הכנסת ונתקע בבמה הגבוהה בו. באופן פלא, אף אחד לא נפגע והכל נשאר רק בגדר אגדה.

מצאתם פה את העיר שלכם? סיפור שהכרתם? תמשיכו לצאת לטיולים ולחקור. לכו תדעו מה עוד תגלו.

חוף ים

 

תוכן עניינים
מצאתם את הכתבה שימושית?
שתפו בקליק!

כתבות נוספות

שאולי תאהבו